Peakbagger.com

Ascent of Hoher Dachstein on 2016-09-24

Climber: Péter Hugli

Others in Party:Majoros Szilvia (Stayed behind)
Gerald Brunner
Date:Saturday, September 24, 2016
Ascent Type:Successful Summit Attained
Peak:Hoher Dachstein
    Location:Austria
    Elevation:9826 ft / 2994 m

Ascent Trip Report

Szilvike szülinapjára az év utolsó hegye, ez is gleccseres. 2011ben láttam eloször, akkor még egy elérhetetlen dolognak látszott, ahová valakik valamikor fel tudnak menni, de nekem ez más világ. Tömegközlekedéssel mentünk, hogy Szilvike is kipihentebb legyen. Rengeteg cuccot (kötél, csákány, hágóvas) vittünk a vonaton, a Linz-Bad Ischl útvonalon. Más élmény Szivlikével így utazni, mikor nem vezet. Bad Ischlben szállás, este séta, éttermezés, kellemes volt, de azért már volt bennem izgatottság. Másnap kicsit felhos idoben buszoztunk a Gosausee-ig, a felhoben nem is látszott a cél, végtelennek tunt a séta az Adamekhüttéig, Szivlike nagyon lassan jött a rengeteg cuccal (civil cipo, civil ruha is a hátizsákban) és este 7 felé értünk csak fel az Adamekhüttébe. Ott hatalmas vacsora hatalmas csokis süteménnyel, alig bírtam megenni. A nepáli házigazda elbeszélgetett velünk a Dachsteinen lévo viszonyokról: fagyott a nyugati gerinc, a napokban valaki lezuhant és meghalt stb. Nem hozta meg a kedvem. Azt mondtam, megyünk ameddig tudunk, maximum visszafordulunk. Egy osztrák túrázó, Gerald egyedül volt, megbeszéltük, hogy csatlakozik hozzánk a gleccseren. Reggel langyos teát betöltöttünk és elindultunk. A gleccseren összekötöttem magunkat: Én, Szilvike, Gerald, a gleccser hibátlanul összefagyva, az Obere Windlücke elottig semmi gond, ott meglepo meredekség, de hasadék nincs. Kiérve a felhok elkezdtek emelkedni, még egy pillantásra elkaptam a Grosses Wiesbachhornt és a Grossglocknert, szép volt! A gerinc tényleg fagyott, én éreztem, hogy végig tudok menni rajta, de Szilvikével úgy döntöttünk, hogy o inkább megvár engem itt. Gerlad már elindult, de nagyon hamar utólértem, a felsotestemen a kötébol csináltam egy kantárt és a vaskábelbe beakasztva a biztonságérzet is megjött. Hátizsák nélkül nagyon gyors lettem, Geraldot pillanatok alatt beértem, amin o meg is lepodött. A kereszt környékén ijeszto mélységek, de felhoben. A csúcson észak felé napsütés, dél felé felhok. A túloldalon pedig rengeteg ember síelt, mászkált a Hallstätter gleccseren. Csúcsfotó aztán elindultunk lefelé. Most kellett volna a jégcsákány az egyensúly miatt, de minden gond nélkül leértünk Szilvikéhez, onnantól pedig már a gleccseren is kötél nélkül mentünk le. Ezt most nem tudom megítélni, hogy jó döntés volt-e, hiszen hibátlanul össze volt fagyva. A hüttében a nepáli házigazda csak vicceskedett, hogy o másfél óra alatt megjárta volna oda vissza (már dél is rég elmúlt..). A lefelé úton a naplementés sziklák nagyon szépek voltak, de ilyenkor már hamar lemegy a nap, az utolsó 1 órát a Gosausee-ig fejlámpával tettük meg, Szilvike már nagyon nyugös volt. A Gosauseenél egy leves után szintén, hiszen a szállásig még egy óra gyaloglás volt a szomszéd faluba. Reggel magyarokkal találkoztunk a szálláson, akik meglepodtek a teljesítményen eléggé.
A tanulság az, hogy a nehéz hegyeken belefér több éjszaka is a hüttében és hogy még kevesebb civil dolgot kell vinni.
Viszont itt már végleg eldöntöttem, hogy a megmászandó hegyeim az Alpok ultrái lesznek.

Felszerelés: bakancs, beülo, hágóvas, csákány, kötél
El tudom képzelni, hogy június végén ha megfelelo a hó a gleccseren, akkor hágóvas sem kell.

Zene, ami eszebe juttatja: Avicii - Silhouettes
Descent Statistics
    Route:Westgrat
    End Trailhead:Gosausee

This page has been served 229 times since 2005-01-15.

Copyright © 1987-2019 by Peakbagger.com. All Rights Reserved. Questions/Comments/Corrections? See the Contact Page Terms of Service