Peakbagger.com

Location:Croatia
    Elevation:5768 ft / 1758 m

Ascent Trip Report

Ez volt az a hétvége, amikor holdfogyatkozás volt és közben a Mars is nagyon közel volt. Az Alpokban nem volt jó ido ezért pénteken munka után ismét a Paklenica nemzeti parkhoz mentünk Horvátországba. Tavaly a leglátványosabb csúcsán a Sveto Brdon voltunk, most a legmagasabb hegyére mentünk, ami csak alig magasabb a Sveto Brdonál és sokkal kevésbé látványos. Idén a hegymászás elotti napra tengerben fürdés és pihenés volt betervezve, szóval szombaton még pihentünk és átnéztük az utat a Nemzeti Park bejáratáig.

Vasárnap még sötétben keltünk, és a szállástól gyalog mentünk, tanulva a tavalyi esetbol terepfutó cipoben és ujjatlanban. A Park bejáratánál persze már ott volt az or szóval fizethettük a belépot is. Az út a Nagy-Paklenica szurdokon át vezetett, ami eléggé ki volt építve. Még vécé is a sziklafalban. Rengeteg mászásra alkalmas szikla volt és sok sziklamászó. Megláttam végre közelrol az Anica Kuk-ot is, Horvátország legnagyobb sziklafalát, de épp nem mászott rajta senki sem (vagy csak nem láttam). Mire a Paklenica menedékházhoz értünk már nagyon meleg lett. Megelozött minket egy szamaras öregember, aki, mint késobb kiderült egy másik menedékház, az Ivancev Dom gazdája. A házak után az út kivitt az erdobol egy teljesen elhagyatott mezore ami lassan emelkedett. Itt már senki nem volt, kicsit féltem is, hogy hátha meglátunk egy medvét, mert láttuk az itt élo állatok képét plakátolva és volt közte medve is. Szilvike ezért elkezdett fütyörészni, hogy ha netán medve van itt, az hallja, hogy közelítünk. A Lipa Staza útvonal nagyon meredek, a fák után egy 40+ fokos kavicslejtovel, nagy szenvedés rajta felmenni. A távolban már látszott a Sveto Brdo, de a Vaganski Vrh csúcsához még a fennsíkon menni kellett, délután 1 is elmúlt már mire odaértünk (mikor sötétben indultunk), ott persze már volt egy csoport az elso emberek akiket a menedékház óta láttunk. A megérkezés jó volt, de ez a csúcs ez semmilyen, egy üres fennsík, a kilátást sok minden kitakarja, a tengert sem látni rendesen. A Sveto Brdo sokkal katarktikusabb. A lefelé úthoz körbe kerültünk a Bukova Staza nevu út felé eloször a Horvátország belso területei felé nézo oldalon, majd át egy elhagyatott úttalan völgyön. Itt az Alpenkarte-t néztem, hogy akkor merre is hát nem jár erre senki? Közben meg azon ijedeztem minden neszre, hogy honnan fog elojönni egy medve. Sehonnan. A Bukova Staza lefelé vezeto útjain rengeteg éles szikla és buja növényzet. És ez a meleg... pedig ujjatlanban voltam. Az Ivancev Domnál a szamaras öregnél sör és fügepálinka, közbe még egy csomó hátra van hazáig, legalább két óra, de lehet több. Szilvike még vett is fügepálinkát otthonra, cipelhette azt is. Az alkohol egy ideig kitartott de ahogy sötétedett már nehezebb volt menni, éreztem az összedörzsölodo bort ott hátul és nagyon rossz volt... nem hoztam vazelint, persze nem számítottam rá, hogy 12 óránál is tovább tart ez az egész. Próbáltam leragasztani, de nem segített. A naplementében ébredeztek az állatok, hegyi kecskék, denevérek. Lement a nap és ki gondolta volna, hogy fejlámpa is kellhet. A parkból kiérve a civilizációba végre leülhettünk egy étteremben, hideg sör persze megint és egy hal. Utána megint nehéz elindulás a szállásig. Aztán le a tengerpartig, szerintem már 10 óra is elmúlt és végre bele a jéghideg tengerbe.

Felszerelés: terepfutó cipo, rengeteg víz, vazelin!

Ez a Rother kiadó Dalmatien könyvének 12-es túrája, de nem a Paklenica parkolóból, hanem Stari Gradból a szállásunkról.
Summary Total Data
Ascent Statistics
    Route:Lipa Staza, Stari Gradból
    Start Trailhead:Stari Grad Paklenica
Descent Statistics
    Route:Bukova Staza
    End Trailhead:Stari Grad Paklenica

This page has been served 34 times since 2005-01-15.

Copyright © 1987-2019 by Peakbagger.com. All Rights Reserved. Questions/Comments/Corrections? See the Contact Page Terms of Service